Nimble

V naší půjčovně najdete také zábavnou, leč nervy drásající, slovní hru NIMBLE, a to jak já s oblibou říkám, v alkoholické a nealkoholické verzi. Verze pro dospěláky je rozhodně zábavnější, když si vytvoříte tu správnou "párty" atmosféru... děti samozřejmě hrají nealkoholickou JUNIOR verzi, ale také si při ní jistě užijí spoustu legrace.

NIMBLE je svižnou zábavnou hrou, která prověřuje jednak slovní zásobu, ale také rychlost a postřeh. Na rozdíl od náročných strategických her vám v případě této hry postačí 10 min. na přečtení velice jednoduchých pravidel i samotnou přípravu, a pak už se můžete směle pustit do hry…

A co vlastně znamená samotný název hry NIMBLE? Jde o slovo původem z angličtiny s významem „hbitý/pohotový“ a o tom je vlastně celá hra. Rozhoduje rychlost a postřeh, jedině tak máte šanci porazit soupeře. Co je však ještě důležitější je slovní zásoba, bez které se v této hře neobejdete. Jako rodiče dětí "školou povinných" tak můžete spojit příjemné s užitečným a využít tuto hru jako takovou učební pomůcku.

Základním komponentem hry jsou dřevěné písmenkové kostky. Ve verzi pro dospělé či starší děti je navíc 1 dřevěná kostka POŘADÍ a 1 dřevěná klasická hrací kostka. Další nedílnou součástí jsou kartičky obsahující širokou škálu témat, které jsou v klasické verzi hry rozlišené navíc dle obtížnosti a výrobce zde nezapomněl ani na prázdné karty, které dávají prostor vaší fantazii při vytváření vlastních témat. Celé hře pak přidáte na adrenalinu tím, že do hry zapojíte přesýpací hodiny, jejichž 20 vteřinový časový limit vás donutí být opravdu pohotový. Do Junior verze výrobce chytře přesýpací hodiny nezahrnul. Děti by myšlenka toho, že jsou tlačeni časem, mohla stresovat a nedokázali by se pak soustředit na samotnou tvorbu slov.

A jak se hra NIMBLE vlastně hraje?

Hráč, který je na řadě, hodí všemi písmenkovými kostkami. Písmenka na kostkách vám určí počáteční písmena, na která se všichni najednou snaží vymýšlet slova nebo slovní spojení, záleží na domluvě před samotným začátkem hry. Otočíte vrchní kartu z připraveného balíčku a přečtete nahlas téma pro tvorbu slov. V klasické verzi se navíc hází černou hrací kostkou, která vám z dané karty určí téma, které odpovídá hozenému číslu. Když se vám podaří vymyslet slovo na dané písmeno, kostku si vezmete k sobě a pokračujete dál. Jen pozor na to, aby se slova neopakovala. Po uplynutí časomíry spočítáte body podle pravidel. Vítězem se stává ten, kdo jako první dosáhne celkem 50 bodů.

Tato hra se mi líbí v tom, že si její pravidla můžete mírně modifikovat podle toho, s kým hru právě hrajete. Pokud hrajete klasickou verzi i s dětmi, můžete se např. domluvit na tom, že černou kostku nepoužijete a z karty témat vždy jedno vyberete. Pokud se naopak sejde parta dospělých, kterým se hra NIMBLE bude zdát až příliš jednoduchá, zapojte do hry také tzv. červenou kostku pořadí (1,2, P), která Vám určí, na jaké pozici bude písmeno na hozené kostce. Rázem se tak nebudete soustředit jen na to, abyste vymysleli slovo na dané téma, ale ještě na to, aby písmeno na hozené kostce bylo např. na konci („P“ – poslední) vašeho slova nebo co hůř na druhém místě. Pořád se vám to zdá příliš snadné? Pak pro vás mám další tip, jak této jednoduché slovní hře přidat na obtížnosti…

TIP: Hra NIMBLE se dá rovněž využít např. při procvičování slovní zásoby v cizím jazyce. Místo témat jako jsou např.: „Zvířata v ZOO; V kině; U doktora…“ řeknete zkrátka „Animals in a ZOO; At the cinema; At the doctor…“

A jistě bychom vymysleli ještě nějaké další varianty hry, jako např. spojení Junior a klasické verze hry. Tato hra je skvělá v tom, že pořád hrajete jednu a tu samou hru ale pokaždé jinak. Záleží na vás, na jakou variantu hry máte zrovna náladu. Jedno však zůstává společné a to užít si chvíle plné zábavy!

Plusy a mínusy

U hry NIMBLE bych vyzdvihla několik věcí. Když pominu zmíněnou užitečnost v podobě procvičování slovní zásoby či postřehu, jednoduchá pravidla, variabilitu aj., tak velkým plusem je to, že jde o hru, která je časově nenáročná, zabere vám pár minut a nemusíte u ní nutně strávit celé odpoledne, i přesto jí můžete hrát pořád dokola. Není totiž nic horšího, než když celé odpoledne hrajete jednu hru, abyste po několika hodinách zjistili, že jste prohráli… Líbí se mi také to, že hru si můžete jednoduše sbalit na cesty. K pytlíku s kostkami vložíte karty s tématy, a takto se vám celý herní materiál vejde i do náprsní kapsy. Krabici můžete směle nechat doma.

Jednu malou drobnost bych této hře ale přeci jen vytkla. Pokud Vás hraje více, musíte se soustředit nejen na to, abyste něco vymysleli, ale také vnímat, co za slova vyřkli vaši soupeři, zda bylo slovo k tématu, zda se neopakovalo nebo zda nešlo o neexistující slovo a ještě k tomu všemu vnímat, zda je vše v časovém limitu. Během hry pak dochází k dohadům, že slovo už padlo nebo že jde o nesmysl, čas ale běží dál…Řešením tohoto nedostatku může být zvolení nestranného „rozhodčího“, který nebude hráčem, jen bude na vše dohlížet a (ne)uznávat body za vyřčená slova. U Junior verze takovým rozhodčím může být např. rodič, pokud hru hraje více dětí.

Hru NIMBLE rozhodně doporučuji!